Пандемія стресу: як впоратися з вигоранням на роботі?

Середа, Листопад 21

Коли весь світ охопила пандемія коронавірусу, 2,6 млрд людей опинилися на карантині. Як виявилося, ніхто не був готовий до цього: ні співробітники компаній, ні самі керівники, які мають організувати перехід персоналу на нові умови праці з мінімальними збитками для організацій.

Багато хто помітив, що карантин негативно вплинув на працездатність та мотивацію людей. Але було б неправильно звинувачувати у всьому перехід на роботу з дому. Насправді локдаун став каталізатором погіршення проблем, які вже давно були з нами. Тільки ми їх ігнорували. Ці події показали, наскільки ми вже були перевантажені та виснажені. Загроза вигорання роботі різко посилилася.

Що таке вигорання та в чому воно проявляється?

Вперше термін вигорання у його сучасному розумінні був використаний у 1974 році німецько-американським психологом Хербертом Фрейденбергом. Але про нього тоді мало говорили і лише у 2019 році термін було внесено до оновленої версії МКБ (Міжнародна класифікація хвороб). МОЗ говорить про вигорання як один із професійних синдромів. Його описали як “синдром, що виник у результаті хронічного стресу на роботі за відсутності адекватних заходів щодо його зниження”.

З цього опису випливає, що вигорання це не хвороба, а синдром. Тобто це набір різних симптомів у результаті робочого стресу, з яким людина не може впоратися.

Для цього стану характерно три симптоми:

  • виснаження, відсутність енергії;
  • втрата ентузіазму та інтересу до роботи, цинічне ставлення до завдань та людей;
  • зниження ефективності, почуття власної нікчемності, немає віри у себе, свої здібності.

Ці ознаки вигоряння визначені на основі 30-річної роботи Крістіни Маслак із Каліфорнійського університету в Берклі, Сьюзен Джексон з Університету Ратгерс та Майкла Лейтера з Університету Дікіна. Вчені з’ясували, що до вигорання наводять 6 основних факторів ризику.

Чинники ризику вигоряння на роботі

 

Потрібно прояснити, що вигорання це не те саме, що стрес або депресія. Стрес найчастіше пов’язаний із певними подіями і коли ці фактори зникають, то разом з ними йде і стрес. У той час як вигорання це стан, який ви відчуваєте весь час, незалежно від ситуацій.

З відмінностями депресії та вигорання трохи складніше. І депресія та вигоряння супроводжуються однаковими симптомами: втрата мотивації, небажання щось робити, апатія. Але при цьому вигорання стосується певної сфери вашого життя, а депресія впливає на всі сфери, а не лише роботу.

Восени 2020 року група вчених провела дослідження вигорання за підтримки Harvard Business Review. Дженніфер Мосс, експерт з питань організації праці, разом з іншими дослідниками проанкетували понад 1500 респондентів із 46 країн. У дослідженні брали участь люди з різних галузей, які працюють на різних посадах. Дослідження показало, що вигорання – це проблема поширена в усьому світі і з нею необхідно боротися.

Ось які результати отримали вчені:

  • 89% людей повідомили, що їхнє робоче життя стало набагато гіршим.
  • 85% не надто задоволені життям.
  • 56% заявили, що їхнє робоче навантаження збільшилося.
  • 62% респондентів, які важко справляються з робочим навантаженням, повідомили, що відчували вигорання «часто» або «дуже часто» за попередні три місяці.
  • 57% людей зауважили, що пандемія «серйозно вплинула» на їхню роботу або «повністю її перевернула».
  • 55% відчувають, що вони позбавлені можливості керувати власним життям і в тому числі роботою.
  • 25% не в змозі підтримувати тісний зв’язок із сім’єю, 39% — із колегами, 50% — із друзями.
  • 21% респондентів оцінили свій стан як «хороший», а лише 2% — як «відмінний».

Той самий тест проходило 50 тис. осіб ще до пандемії. Тоді у людей виявили набагато менше ознак вигорання. У більшості респондентів 2020 року дослідники помітили емоційне виснаження і цинічне ставлення до роботи. Це основні ознаки синдрому вигорання.

Майкл Лейтер, один із вчених, стривожений отриманими результатами: “… вони витрачають масу зусиль, утримуючи на плаву роботу та особисте життя. Нас турбує ступінь байдужості до своєї роботи. Люди розчаровані неготовністю країни до пандемії, несправедливістю на роботі та у системі розподілу благ” – каже Майкл.

Як виявилося, вигорання найбільше поширене серед міленіалів, людей яким зараз 25-34 років. Багато з них ще не знайшли себе, вони мало заробляють, потребують підтримки і часто почуваються самотніми. Локдаун лише посилив ці проблеми та став потужним фактором вигорання. Один із учасників опитування поділився, що пандемія послабила його фізично та морально. Він змушений був звернутися за допомогою до психолога, бо зайшов у глухий кут. При цьому він став менше заробляти і зараз відчуває, що йому необхідно розпочати свій робочий шлях спочатку.

Як ми дійшли глобального вигорання?

Ми вже говорили, пандемія погіршила проблему вигорання, але воно існувало і раніше. Наприклад, лікарі та вчителі і до пандемії працювали багато, а отримували мало. А зараз вони змушені працювати у абсолютно нових умовах. Особливо лікарі та медсестри, які зараз працюють буквально до знемоги.

В інших сферах ситуація не набагато краща. В ІТ індустрії працювати понаднормово стало нормою, деякі співробітники навіть змагаються хто пропрацює більше годин без перерви. Багато представників цієї сфери вважають, що вихідні для слабаків (ні).

Керівники лише заохочують таке нездорове прагнення роботи. Навіть Ілон Маск, відповідаючи на претензії про те, що працівники Tesla працюють понаднормово, заявив: “Є місця, де працювати набагато простіше, але нікому ще не вдавалося змінити світ за 40 годин на тиждень”. – Скільки треба працювати, щоб змінити світ? “Близько 80 годин на постійній основі”, – вважає Маск. Схожої думки були і в таких гігантах як Uber і Amazon.

Як тільки почалася пандемія, ніхто не думав, що вона залишиться з нами надовго. Спочатку ми працювали віддалено місяць, потім ще місяць, потім ще… До такого сценарію не були готові ні уряд, ні керівники, ні працівники. Люди почали замінювати офісне спілкування на віртуальне. Конференції в Zoom стали щоденним ритуалом мільйонів людей у ​​всьому світі: люди підбадьорювали один одного, грали та займалися спортом разом в онлайн режимі. Але незабаром таке спілкування перестало приносити задоволення і стало черговим робочим завданням, а не розвагою.

Така втрата інтересу стала відбуватися повсюди. Ви ж пам’ятаєте як навесні 2020 року всіх лікарів вітали як героїв – дарували квіти, аплодували, писали подяки. Нині все це зійшло нанівець. Люди втомилися, їм самим потрібна підтримка і вони не можуть дарувати її іншим.

Як ми до цього дійшли? Ось кілька причин глобального вигоряння, на думку Дженніфер Мосс:

Ми не скорегували навантаження

Дослідження, які проводили до пандемії, вказували на те, що наднормові години – головна причина вигорання. Згідно з Gallup, ризик вигорання зростає, якщо ви працюєте більше 50 годин на тиждень. Під час пандемії ця проблема лише збільшилася. Люди не змогли налаштувати баланс між роботою та особистим життям, все перемішалося і як результат ми стали працювати більше. Через постійні зустрічі в Zoom, робочий день збільшився в середньому на 48 хвилин, кажуть вчені.

Люди не отримали самостійності та свободи

Локдаун став справжнім випробуванням на стійкість. Багато батьків змушені працювати та виховувати дітей одночасно, адже садочки та школи теж закрили. Люди розривалися між сім’єю та роботою, і часто не справлялися із цим. Локдаун також посилив ґендерну нерівність у робочому середовищі. За даними центру розвитку США, жінки втрачали роботу вчетверо частіше, ніж чоловіки. Адже саме вони брали на себе всі обов’язки вдома, навчання та виховання дітей. Працювати за таких умов стало неможливо. Жінки залишилися за бортом, тому що все, чого вони встигли досягти пандемії, виявилося зметено кризою – каже Дженніфер.

Ми витратили багато часу на неефективні онлайн наради

Zoom наради – це справжнє пекло для більшості співробітників. Вони займають дуже багато часу, а користі від них мало. Навіть офлайн нарада не йде на користь компаніям. За даними дослідження, до пандемії в США проводилося приблизно 55 млн нарад на рік — і втрати організацій через їхню непродуктивність становили $37 млрд. А в пандемію таких нарад побільшало.

Відеодзвінки більш виснажливі для людини і фізично, і емоційно. Ми не завжди комфортно почуваємося, коли спілкуємось через монітор. А ще затримки зв’язку негативно впливають на нашу думку щодо співрозмовника. Про це говорить Джена Лі, практикуючий психіатр та доцент Медичної школи Девіда Геффена при Каліфорнійському університеті.

Один із респондентів розповів, що в якийсь момент йому довелося спати з піднятими ногами, бо вони набрякли від постійного сидіння. Якість сну теж погіршилася. Він поділився, що часу на себе майже не залишається: як тільки закінчився один дзвінок, починається наступний.

Ми не розуміємо, як важко людям

Вигорання набагато страшніше, ніж багато хто собі його уявляє. Яскравий приклад цього, розповідь доктора Лорни Брін, керівника швидкої допомоги в одній з лікарень на Манхеттені. Вона згадує те, що відбувалося в лікарні, не інакше як Армагедон. Спочатку вона сама підхопила коронавірус, потім, не долікувавшись як слід, вона повернулася до роботи. Там вона зіткнулася з розпачем хворих та усвідомленням власного безсилля, адже врятувати вдавалося далеко не всіх. Це сильно вплинуло на її психічне та фізичне здоров’я і спричинило тяжке вигорання.

Ця історія змушує нас замислитися над тим, як сильно пандемія впливає на наше життя і як ускладнює проблеми, які ми часто ігнорували до цього. Згадайте, як ви намагалися заглушити почуття апатії та втрати інтересу до роботи йогою, медитаціями, дихальними практиками тощо. Але жодні програми для йоги не виправлять проблему вигорання, якщо люди не визнають її і не почнуть ділитися своїми переживаннями та підтримувати один одного.

Як боротися із вигоранням?

Зараз у медицині немає жодного протоколу лікування синдрому вигорання. Але при цьому дослідники Harward Business Review пропонують кілька простих заходів, що допоможуть боротися з вигоранням. Ось на чому вони рекомендують зосередитися:

Свідома праця допоможе людям захиститися від вигорання на роботі

Чим більше сенсу люди бачать у своїй роботі, тим рідше вони вигорають. Якщо люди знають, що роблять щось важливе для суспільства, це слугує їм величезною мотивацією. Вони відчувають, що працюють на благо і це допомагає їм з любов’ю ставитись до своєї роботи.

Розумний рівень навантаження

Це легко вирішити на організаційному рівні. Компанія має чітко показувати, які завдання є пріоритетними, а які – другорядні. Особливо важливо розібратися з робочими дзвінками, адже вони дають мало результатів, натомість забирають багато часу. Перед тим як призначити дзвінок, вирішіть для себе, а чи справді це важливо? Як можна зробити дзвінок ефективнішим? І не забувайте відстежувати, як почуваються учасники розмови. Можливо комусь більш комфортно спілкуються без відео, а хтось змушений відключитися раніше.

Комфорт обговорення психологічних проблем на роботі

Майже половина респондентів заявили, що бояться обговорювати психологічні проблеми на роботі. І це проблема. Її можна вирішити за допомогою створення культури психологічної безпеки на роботі.

Якщо співробітник зробив щось не так, просто накричати на нього немає сенсу. Краще поговорити з людиною, дізнатися, що її турбує і як їй можна допомогти. Конструктивний діалог завжди позитивно впливає вирішення проблеми.

Емі Едмондсон з Гарвардської школи бізнесу пропонує 4 варіанти психологічної допомоги співробітникам:

  • Порадити онлайн-ресурси з психологічного здоров’я та фахівців, які можуть допомогти.
  • Гнучкий робочий день або оплачуваний лікарняний, якщо потрібно.
  • Програма взаємодопомоги. Компанія може відправити одного зі співробітників на курси психологічної допомоги, а він буде ділитися знаннями та допомагати іншим колегам.
  • Безперервна комунікація менеджерів та підлеглих. Потрібно частіше запитувати людей, як вони почуваються і чи потрібна їм допомога. Так вони знатимуть, що до їх поважають і цінують їхню працю.

Емпатичний керівник

Дослідники з’ясували, що на роботі людям часто не вистачає емпатії. А емпатія, між іншим, добре впливає на задоволеність роботи, знижує вигоряння і мотивує співробітників. Емпатичний керівник повинен уміти слухати і чути своїх підлеглих і, в міру своїх можливостей, допомагати людям впоратися з психологічними проблемами, що виникли.

Коли вас питають “Як справи”, а ви відповідаєте “Нормально”, у яких випадках вам справді нормально? Дослідження показало, що лише у 19% випадків ця відповідь є істиною. Тому, коли на роботі у відповідь ви чуєте, що справи у людини “нормально”, є сенс перепитати та запропонувати підтримку.

Підтримка зв’язку з рідними та друзями

Пандемія показала, що багато хто з нас самотній і потребує спілкування. Зідзвони в зумі не можуть передати атмосферу живої комунікації. Тому багато хто дуже хоче повернутися назад в офіс. Адже приємна атмосфера дружнього колективу позитивно впливає психологічний стан людини.

У деяких компаніях співробітникам дозволили вибирати між віддаленою та роботою в офісі. Або ж гнучкий графік: робота вдома та кілька разів на тиждень в офісі. Такий варіант, як виявилося, підходить багатьом.

Завжди бути готовим до кризи

Найважливіша річ, на думку Дженніфер – це скорегувати систему праці зараз, а не чекати на нову кризу, щоб почати діяти.

Вона стверджує, що колективи компаній, які впроваджують стратегії запобігання вигоранню на роботі, набагато краще справляються з пандемією. Так Алан Мей із компанії Hewlett-Packard Enterprise (HPE) зауважив, що завдяки їхній практиці підвищення внутрішнього комфорту співробітників, запровадженому ще у 2018, співробітникам набагато легше адаптуватися до нової реальності. Він скасував наради по п’ятницях, менеджери компанії регулярно спілкувалися зі співробітниками та перевіряли їхній психологічний стан. Завдяки цій практиці їм вдалося вчасно надати співробітникам допомогу та вберегти їх від вигорання.

І це дало значні результати:

  • 91% співробітників HPE згодні, що здоров’я та благополуччя персоналу – найважливіші пріоритети компанії.
  • 92% погодилися з тим, що керівництво піклується про їхнє благополуччя.
  • 91% стверджують, що безпосереднє начальство виявляє гнучкість у прагненні допомогти їм збалансувати особисте та професійне життя.

Ці оцінки опитування від липня 2020 року яскраво свідчать про те, що персонал відчуває, що про них піклуються і цінує підтримку від компанії.

Якщо ваша компанія хоче, щоб співробітники були високої думки про свою роботу, впровадьте систему запобігання вигоранню. Це допоможе співробітникам почуватися захищеними та цінними. Подбайте про якість комунікації з працівниками, вивчіть практики компаній, які вже запровадили системи психологічної допомоги. Повільно, але впевнено, ви прийдете до того, що люди позбавлятимуться вигорання і будуть з любов’ю та відповідальністю ставитись до своєї роботи.

Ця пандемія дала нам шанс побачити, що ми потрапили у глухий кут і потрібно вирішувати проблему вигорання на роботі, а не ігнорувати її. Дженніфер упевнена, що криза – найкращий час для стратегічних змін в організації праці. І треба діяти вже зараз.

Джерело: https://hbr-russia.ru/karera/professionalnyy-i-lichnostnyy-rost/880070

Shutterstock назвав 4 головні кольори 2022 року

Безтурботність це головний тренд 2022 року – Shutterstock Shutterstock — американська компанія, яка надає стокові фото, відео та музику, а також інструменти для редагування фото ...

Подробнее

Неділя, Листопад 21

Вплив пандемії на використання мобільних додатків. Дослідження

Якщо ви подібні до більшості людей, мобільні додатки є частиною вашого повсякденного життя. Незалежно від того, чи граєте ви в мобільні ігри чи спілкуєтеся з ...

Подробнее

Неділя, Листопад 21

Тренди новорічного шопінгу в 2021 році – дослідження Google

Для багатьох людей сезон новорічного шопінгу вже розпочався. А дехто почав купувати новорічні подарунки  ще влітку. Так-так, дослідження проведене Google та Ipsos показало, що жителі ...

Подробнее

Понеділок, Листопад 21

Пандемія стресу: як впоратися з вигоранням на роботі?

Коли весь світ охопила пандемія коронавірусу, 2,6 млрд людей опинилися на карантині. Як виявилося, ніхто не був готовий до цього: ні співробітники компаній, ні самі ...

Подробнее

Середа, Листопад 21

Обговорити задачу

Залишити заявку

    Наші контакти

    +38(067)352-62-62

    Україна, м.Київ, 04071, вул.Спаська 5, 6 пов., оф.58